Avgiftssjokk for TESLA-eiere – Må betale FULL avgift for ALT utstyr

Avgiftssjokk for TESLA-eiere – Må betale FULL avgift for ALT utstyr

Landets Tesla-eiere kan nå vente seg en sjokkregning fra toll- og avgiftsdirektoratet. Det viser seg nemlig at avgiftsfritaket på EL-biler bare gjaldt basismodellen S65 og S75 med tohjulsdrift. Alle P-modeller og de med større batteripakker må yte 25% moms på alle oppgraderinger.

I tillegg skal alt ekstra utstyr så nært som tillegget for andre lakkfarger enn sort, avgiftsbelegges med 63%. I tillegg kommer momsen på 25%. Dette kommer ekstra ille ut for de som har de største batteripakkene, D-modeller med 4-hjuls drift. De med P-modell og Dual-engine må regne med en skikkelig smekk.

– På nye modeller blir det annerledes, forklarer førsteinnkrever Sølve Krav Pugerud ved toll- og avgiftsdirektoratet; – Der kommer tilleggsregning bare kort tid etter bilkjøpet. Det er litt på slump hva vi krever, men vi ha hjemmel til ganske mye, sier han avslutningsvis.

Også for stat og kommune

Det som er nytt med den såkalte “Tesla-avgiften” er at det regnes full bilavgift på alt tilleggsutstyr. Dette gjelder goså ettermonterte felger, setetrekk, tisselaken, varsellys og dekaler. For Oslo Kommune blir dette en enorm hodepine. Bymiljøetatene (parkeringsetaten) har allerede fått til utprøving sine første Tesla tjenestebiler.

– For å ferdes “formelig over stokk og stein” i Oslogatene, har disse en stor mengde utstyr, inkludert varsellys, sirener og kofanger, forklarer Trafikksjef Wilfred con Stabel i etaten; – Jeg regner med at disse bilene nå blir 1 til 2 millioner kroner dyrere for oss.

Bare Tesla, ikke de andre

På henvendelse om hvorfor den nye avgiftbeleggingen kun gjelder for merket Tesla, svarer rådgivende logikkarkitekt i Statens veivesen, Vegar Beider; – Vi skal huske at dette er et prøveprosjekt. Rent sosialantropologisk tenker vi at Tesla-eiere er de som lettest kan være slike plutselige innhogg i privatøkonomien, mens Nissan Leaf-eiere er nok straffet estetisk hver dag de kommer ut på gårdsplassen og ser sin gen bil. Kia Soul er i våre øyne å anse som en matboks, og Renault sine modeller må unntas da de ansees som struma-rammet.

Han minner imidlertid om at det er hjemmel for og vil bli prøvet tilleggsavgifter på de andre el-bilene etter hvert.